نظم شخصی یا انضباط شخصی در 15 دقیقه
نوشته شده توسط : ذهن نو

نظم شخصی و حفظ آن یکی از چالش های انسان امروزی است. از آنجایی که روزانه با حجم زیادی از وظایف و مسئولیت ها روبرو هستیم؛ برای موفقیت و مدیریت آنها، باید واکنش درستی داشته و منظم باشیم. با اینکه با انضباط بودن در شرایط مختلف، آسان نیست و نیاز به تمرکز بالایی دارد. از طرفی برخی بیان می‌کنند که با وجود بی نظمی آرامش بیشتری داشته و راحت تر می‌توانند فکر کنند. اما مفهوم نظم تنها محدود به محیط اطراف ما نمی‌شود. بلکه نظم درونی نیز خود عامل مهمی در پیشبرد کارهای ما می‌باشد. بدون این کیفیت، افراد گیج و سردرگم می‌شوند و نمی‌توانند به درستی عمل کنند. این کیفیت، کاملا اکتسابی بوده و می‌توان آن را بهبود بخشید.

فهرست مطالب

 

  • نظم درونی و بیرونی
  • جنبه های مختلف نظم شخصی
    • سازماندهی
    • انضباط
  • مزایای داشتن نظم شخصی در زندگی
    • بالارفتن کیفیت سلامت روان
    • تاثیر نظم شخصی در روابط شخصی و اجتماعی
    • استفاده بیشتر از زمان
  • روش های ایجاد نظم شخصی در 15 دقیقه
    • اهمیت به محیط پیرامون
    • اولویت بندی کارها
    • تعیین هدف و برنامه نظم شخصی
    • کاهش استرس و اضطراب
    • پیگیری پیشرفت
    • تمرکز بر عادت ها
    • تقویت مثبت و منفی
    • سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه نظم‌شخصی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نظم درونی و بیرونی

نظم شخصی به صورت درونی و بیرونی، یک مفهوم روانشناسی بوده به توانایی فرد به سازماندهی برنامه ها و زمان، و همچنین مدیریت منابع و وظایف، مربوط می‌شود. افراد معمولا تنها به نظم بیرونی اهمیت داده و آن را مترادف با محیطی مرتب و آراستگی ظاهری می‌دانند. اما نظم مفهومی بسیار کلی تر است که ویژگی های روانی را نیز در برمی‌گیرد. نظم و استمرار می‌تواند منجر به موفقیت و پیشرفت در زمینه های مختلف گردد. انضباط در هر چیزی، عامل مهمی بوده و یکی از مسائلی است که افراد باید به آن پایبند باشند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلفی از این مفهوم خواهیم پرداخت. برای اطلاع از تاثیر نظم در زندگی کلیک کنید.

جنبه های مختلف نظم شخصی

نظم شخصی متشکل از دو عامل مهم است که با رعایت کردن آنها نظم درونی و بیرونی در قست های مختلف زندگی حاصل می‌شود. وقتی نظم را با شاخصه های جزئی تری تعریف می‌کنیم؛ برای ما قابل درک تر شده و راحت تر می‌توانیم اصول آن را بیاموزیم.

سازماندهی

سازماندهی به معنای قرار دادن برنامه ها، اولویت بندی و وظایف در غالب زمانی مشخص است. که در این صورت می‌توانیم از منابع خود به شکل درست تری استفاده کنیم. در مورد سازماندهی، در ابتدا باید داده ها را به درستی بررسی کرده و خروجی را نیز برای خود مشخص کنیم. سپس بر این اساس تصمیم گیری و برنامه ریزی کنیم.

انضباط

مفهوم انضباط در نظم شخصی، به معنی پایبندی به برنامه ها و اولویت بندی هاست. در واقع افراد همیشه افراد برای خود اصول و قوانینی وضع می‌کنند که با عمل کردن به آنها می‌توانند به نظم درونی و بیرونی برسند. اگر این قوانین تنها در حد ایده باقی مانده و عملی نشوند؛ انضباط حاصل نمی‌گردد.

مزایای داشتن نظم شخصی در زندگی

مزایای داشتن نظم شخصی

قطعا داشتن نظم شخصی یکی از ویژگی های فردی مثبت بوده و آثارو نتایج خوبی هم برای افراد به همراه می‌آورد. طبیعی است که با برخورداری از نظم درونی و بیرونی می‌توانیم کنترل اوضاع را به دست گرفته و موثرتر عمل کنیم. برخی از مزایای داشتن نظم در زندگی، شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با نشانه های افراد کمالگرا کلیک کنید.

بالارفتن کیفیت سلامت روان

قطعا یکی از مهم ترین مزایای داشتن نظم شخصی در زندگی، بهبود سلامت روان است. انسانها تمایل دارند تا بر مسائل مختلف درونی و بیرونی، کنترل داشته باشند. داشتن نظم باعث برخورداری از این کنترل شده و تا حد زیادی باعث آرامش می‌گردد. این موضوع استرس افراد را کاهش داده و باعث می‌شود تا فشار روانی کمتری در روز تجربه کنند. همچنین ما را در مقابل چالش ها و مشکلات، مقاوم تر می‌سازد.

تاثیر نظم شخصی در روابط شخصی و اجتماعی

افرادی که از نظم شخصی بالاتری برخوردار هستند؛ در روابط شخصی و اجتماعی خود به شکل موثرتری عمل می‌کنند. وقتی اصول نظم و انضباط پایبند باشیم؛ می‌توانیم زمان بیشتری را با خانواده و دوستان مان بگذرانیم و همچنین ارتباط موثرتری داشته باشیم. به طورکلی برقراری ارتباط با اطرافیان نیاز به نظم درونی و بیرونی دارد. بدون این کیفیت، افراد از ما فاصله گرفته و علاقه خود را برای معاشرت با ما از دست می‌دهند.

استفاده بیشتر از زمان

طبیعی است که با برخورداری از نظم شخصی، می‌توانیم از زمان خود استفاده بیشتری کرده و بهره وری خود را افزایش دهیم. در چنین شرایطی می‌توانیم وظایف و مسئولیت های خود را به درستی مدیریت کرده و اتلاف وقت را به حداقل برسانیم. زمان سرمایه گرانبهایی است که تنها با داشتن نظم می‌توان از آن بهره برد. در واقع برنامه های ما در غالب زمانی که در اختیار داریم؛ تعریف می‌شوند.

روش های ایجاد نظم شخصی در 15 دقیقه

تقویت نظم شخصی

اینکه چطور می‌توانیم نظم شخصی خود را در زمینه های درونی و بیرونی بالابرده و به برنامه های مختلف مان برسیم؛ برای بسیاری از افراد سوالی است که هرگز نمی‌توانند به آن پاسخ دهند. در واقع برنامه ریزی و زمانبندی برای افراد بی نظم، آسان نیست و آنها را دچار مشکلات بیشتری می‌کند. برخی از راهکارهای موثر در این شرایط، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از روش های آموزش نظم به کودکان کلیک کنید.

اهمیت به محیط پیرامون

با اهمیت دادن به محیط پیرامون، افکار نیز مرتب تر شده و افراد دچار حواسپرتی نمی‌شوند. طبیعی است که در یک محیط شلوغ و کثیف، نتوانید به درستی فکر کنید و تصمیم بگیرید. به همین دلیل بهتر است برای نظم شخصی، محیط اطراف خود را در هر مکانی مرتب و تمیز نگه دارید. اشیای اضافی را از پیرامون خود حذف کرده و تنها وسایلی که مورد نیاز شما هست را نگه دارید.

اولویت بندی کارها

کارها و اهداف خود را اولویت بندی کرده و لیستی از آنها تهیه کنید. برای مثال به برنامه ها فردا فکر کرده و مهم ترین آنها را در بالای صفحه یادداشت کنید. در برخی موارد افراد در این مورد دچار وسواس شده و احساس می‌کنند که همه کارهای آنان با اهمیت است. پس از اینکار دست کشیده و کارهای خود را به صورت اتفاقی انجام می‌دهند. در این شرایط نه تنها بخشی از برنامه های خود را فراموش می‌کنید؛ بلکه بلکه کارهای دیگر را نیز به صورت با کیفیت انجام نمی‌دهید.

تعیین هدف و برنامه نظم شخصی

هدف گذاری به صورت کوتاه مدت و بلند مدت، یکی دیگر از گامهای مهم نظم شخصی است. در واقع با اینکار به فعالیت های خود معنای بیشتری می‌بخشید. همچنین هدف گذاری هم به نظم درونی و هم به نظم بیرونی شما کمک می‌کند. بهتر است در ابتدا با هدف ها کوچک تر و کوتاه مدت تر آغاز کرده و در قدم بعدی برای مدت زمان طولانی تری برنامه ریزی کنید. ‎‌

کاهش استرس و اضطراب

گاهی افراد در مسیر برقراری نظم شخصی استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. آنها احتمالا به بخشی از برنامه خود نمی‌رسند و این موضوع باعث ناراحتی آنها می‌شود. اما در این راه کمالگرا و یا وسواسی بود. همواره بخشی از برنامه های ما انجام نشده باقی می‌مانند و این کاملا طبیعی است. از طرفی زمان ما نیز محدود است و بعد از مدت زمانی دیگر بازدهی کافی را نداریم. به همین دلیل برای داشتن نظم درونی، باید در ابتدا استرس خود را کاهش دهیم.

پیگیری پیشرفت

بهتر است پیشرفت خود را بعد از مدتی پیگیری کرده و تغییرات را در نظر بگیریم. وقتی خود را موظف به انجام مسئولیت ها بدانیم؛ نسبت به رفتارهای خود نیز حساس تر شده و از خود انتظار بیشتری داریم. اما نباید توقع پیشرفت چشمگیری را داشته باشیم. همینکه عملکردمان کمی بهتر از گذشته شود؛ کافی است. تغییر نیاز به زمان دارد؛ و باید در این مسیر، صبور بود.

تمرکز بر عادت ها

عادت ها و الگوهای رفتاری ما؛ تا حد زیادی بر میزان نظم شخصی موثر هستند. برخی از عادت های نامناسب هستند که مارا از مسیر نظم و انضباط منحرف می‌کنند. به همین دلیل باید عادت های مخرب مان را شناسایی کرده و سعی در جایگزینی آنها با عادات مناسب، داشته باشیم. تغییر عادت، کار ساده ای نیست اما با تلاش و ممارست امکانپذیر است.

تقویت مثبت و منفی

فراموش نکنید که در هریک از روش های یاد شده در مورد نظم شخصی، تقویت مثبت و منفی، نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع تنبیه و پاداش راهکارهای موثری برای ایجاد نظم و همچنین عادت های ما هستند. می‌توانیم با رسیدن به هریک از هدف ها و یا تغییر هریک از عادات، به خود پاداشی هر چند کوچک بدهیم. همچنین در صورت سرپیچی از قوانین و عدم پایبندی خود را تنبیه کنیم. برای اینکار می‌توانیم از اطرافیان خود نیز کمک بگیریم.

سخن پایانی

اهمیت برقراری و حفظ نظم شخصی چه به صورت درونی و چه بیرونی، بسیار است. در واقع نقش نظم‌در زندگی انسانها بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنند. این کیفیت بر جنبه های مختلف زندگی تاثیر داشته و حتی می‌تواند باعث تغییر آن گردد. در واقع داشتن نظم‌زمینه ساز پیشرفت و موفقیت است. با اینکه پایبندی به آن آسان نیست؛ اما افراد می‌توانند با استفاده از روش هایی که در متن به آنها اشاره شد و همچنین کمک یک روانشناس این ویژگی را در زندگی خود بکار ببندند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظم‌شخصی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      

 

منبع »  نظم شخصی یا انضباط شخصی در 15 دقیقه





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: